3 vigtige faktorer i dit link-arbejde

Efter at have lavet en hjemmeside der står kniv skarpt, er det tid til at gøre Google, såvel som brugerne opmærksomme på hjemmesiden. Det er vigtigt, at have skabt en hjemmesiden med en ordentlig teknisk opbygning, inden man begiver sig ud i den eksterne del af SEO arbejdet.

Det er derfor en god ide, at få styr på SEO optimeringen, inden man begynder på linkbuilding arbejdet, som er den essentielle del af det arbejde, der skal få hjemmesiden til at ranke højt i Googles søgeresultater.

Linkbuilding kan deles op i 2 overordnede dele:

for-all-occasions

Intern Linkbuilding

Den interne linkbuilding er med til, at guide brugerne rundt op hjemmesiden. De interne links guider altså brugerne videre fra et indlæg eller side, til andre kategorier eller indlæg.

Men det er ikke kun brugerne, der har gavn af den interne linkbuilding. Med interne links kan man ligeledes fortælle Google, hvilke indlæg, sider og kategorier der er vigtige.

Det er vigtigt, at den interne linkbuilding giver mening for brugerne, og ikke virker for spammende og irriterende. Hvis dette er tilfældet, mister de interne links værdi, og brugeroplevelse falder derved for både brugerne og Google.

Eksempel:

Hvis du fører en modeblog, og skriver en artikel om skjorter, er det være relevant, at linke videre til artiklen med slips, fremfor artiklen med underbukser

Det er altså vigtigt for den samlede bruger oplevelse, at man finder balancen i den interne linkbuilding, så det skaber værdi for brugerne, og ikke virker misledende og irriterende.

Ekstern linkbuilding

Den eksterne linkbuilding er med til at validere hjemmesiden. Det er derfor vigtigt, at den eksterne hjemmeside samt artiklerne der bliver linket fra, har relevans til egen hjemmeside i forhold til indhold og kvalitet.

Hvis brugerne, der klikker på linket til egen hjemmeside ikke føler at de får noget ud af klikket, trykker de straks tilbage, og det vil derfor svække SEO faktoren i forhold til, hvis de blev på hjemmesiden efter at have klikket ind på det.

Man vil sagtens kunne bygge en linkbuilding strategi, ud fra at ingen brugere får noget ud af de indsatte links, men det er en forstærkende faktor, hvis der skabes værdi for brugerne ved det eksterne link. Der er samtidig risiko for at blive straffet, hvis Google ser at alle brugerne klikker direkte tilbage, og derved ikke har nogen session time på hjemmesiden overhoved. Dette indikerer overfor Google, at hjemmesiden ikke er noget værd, og dette bliver straffet. Derfor er det vigtigt, at der er en relevans mellem link-artiklerne og hjemmesiden der linkes til.

Eksempel:

Dolk.dk sælger dolke og multitools af høj kvalitet, og er interesseret i at lave ekstern linkbuilding i forbindelse med deres SEO arbejde. Det er i denne forbindelse relevant at lave artikler, der omhandler emner der vedrører produkterne, eller emner omkring hvor, eller hvordan man bruger produkterne.
Hvis dolk.dk udelukkende fik links fra modetøjsblogge ville der ikke blive skabt værdi for de brugere der klikkede på selve linket. Det er derfor vigtigt at de artikler eller blogge der linkes fra, faktisk har relevans til det produkt eller emne som hjemmesiden omhandler. Et godt link bringer også besøgende med sg.

Acquired links er de eksterne links, man selv går ud og skaber. Det er denne type links, der vurderes til at være en af de mest effektive måder, at lave linkbuilding på i det lange løb.
En god måde at lave aquired links på, er ved det der kaldes for blognetværk. Et blognetværk dækker over sider, eller blogs som man selv har kontrol over. Det er altså sider som man enten selv ejer, eller som man har et samarbejde med. På den måde har man selv styr på hvordan der linkes, hvilke artikler der linkes fra, og hvor aggressivt der linkes. Det er derfor en form for kvalitetssikring, at skabe links fra eget blognetværk.

linkbuilding

Valg af ankertekster

Ankerteksterne er det visuelle link, som man skriver ind i selve teksten. Det er altså dette link, som brugeren gerne skal trykke på. Ankertekster kan både udformes med ord og fraser. Der findes mange former for ankertekster, og man deler dem ofte op i forhold til hvor aggressive de er, og hvad de beskriver.

En aggressiv ankertekst beskrives teknisk, ofte som:

  • Exact match ankertekst

Dette er en ankertekst, som kun indeholder søgeordet. Hvis man er interesseret i at ranke på søgeordet ”SEO”, er det kun dette ord man sætter ind i teksten

  • Relaterede ankertekster

De relaterede ankertekster, er de tekster der indeholder et relateret ord, til for den hjemmeside der linkes til. Hvis man igen vil ranke på ”SEO” kunne en relateret ankertekst eksempelvis udformes til ”linkbuilding”

Google har et vågent øje overfor virksomheder eller hjemmesideejere, der laver hardcore SEO arbejde. Det er derfor utroligt vigtigt, ikke at bruge for mange aggressive ankertekster, da Google i sidste ende finder ud af hvorfor man gør det, og kan derved finde på at uddele straffe.

De passive ankertekster

student-849825_640-1

  • Naturlige og generiske ankertekster

De generiske ankertekster, ligger i den passive ende af ankerteksterne. Det føles ikke nær så aggressivt for læserne at læse disse ankertekster, da de ofte er udformet mindre slagkraftigt end de føromtalte.

Hvis man eksempelvis arbejder med Justmoney.dk, kan det for brugeren være en smule salgsaggressivt, hvis ankerteksten hedder ”billigt kviklån” eller bare ”kviklån”. Netop JustMoney.dk er kendetegnet ved at være i intensiv konkurrence i et lukrativt marked, hvilket betyder, at en højere grad af aggressive ankertekster her er nødvendigt for at rangere højt sammenlignet med en mindre lukrativ og konkurrencepræget branche.

Hvis man overoptimerer de aggressive ankertekster, lægger Google ligeledes mærke til den stærke brug, og vil i værste fald kunne straffe ejeren af linket.

Det kan i denne forbindelse være relevant, at bruge en naturlig og generisk ankertekst såsom:

Hvis du vil læse mere om finansieringsmuligheder, kan du læse mere ”her”.

Ved at bruge ”Her” som ankertekst, virker det ikke så aggressivt som det føromtalte eksempel. Det kan anbefales, at bruge overvejende passive ankertekster i sin linkbuilding strategi.

 

Comments

  1. PBN skulle eftersigende være en farlig diciplin efter lanceringen af den nye Penguin update – Nogen opdatering omkring hvor vidt det er sandt?

  2. PBN links har altid været noget man skal håndtere med en vis respekt. Men man kan vel rimeligvis sige at disciplinen owned links (PBN, splogs etc.) er blevet mindre risikofyldt efter seneste Penguin opdatering i efteråret 2016.

    Før risikerede du en decideret straf, hvis Google vurderede at dine links var af lav kvalitet. Efter opdateringen bliver der efter Googles egne udmeldinger ikke tildelt en straf, hvis du har links af lav kvalitet, de bliver bare ignoreret.

    Risikoen for en manuel straf eksisterer dog stadig for de helt håbløse linkprofiler.

  3. Tak for gode tips!

  4. En rigtig hjælpsom artikel, som indeholder gode tips til SEO optimering!

  5. Tak for gode tips – vi har indført flere af disse strategier og arbejdet aktivt med linkbuilding igennem flere år… diversitet i linkprofilen er noget af det vi går mest ind for, men det er netop også noget af det som er inde på her i jeres indlæg.

    Venligst
    Per

Speak Your Mind

*