Normalt holder jeg mig fra at poste gæsteartikler der kan fremstå som ren reklame her på siden.
I slutningen af sidste år blev jeg så kontaktet af Simon, som arbejder i bureauet med det mundrette navn Morning Train.
Simon skrev om deres arbejde med toolet Morningscore, som havde været ganske lang tid undervejs, og mente at det kunne være basis for en spændende artikel.
Jeg var skeptisk, men skrev mig op på betalisten. Følgende landede straks i min inbox:
Det er en flok kreative gutter (M/K?) som fortjener al den spalteplads de kan få.
Nedenfor følger Morning Trains egen beskrivelse af tankene bag deres nye tool. Jeg glæder mig til at se nærmer på det.
Som ansat i webbureauet Morning Train møder jeg mange kunder med interesse i online markedsføring og SEO mere specifikt.
… De selv samme kunder er dog i mange tilfælde ekstremt forvirrede omkring, hvad det egentlig er de køber.
Når månedens rapport skal sendes afsted, og vi klapper i vores små tykke hænder over resultaterne, er det således ikke altid, at vores kunder viser den samme entusiasme.
Hvor vi ser resultater, ser kunden nemlig udelukkende rangeringer og trafiktal, hvis værdi er svær at kapere.
Trods det at omsætningen eller antallet af leads måles, er det nemlig svært at isolere et enkelt keyword og endnu sværere at sammenligne med konkurrenterne.
Selvom vi arbejder hårdt på at forklare os overfor kunden, er vi sjældent helt tilfredse. Er kunden glad, er det ikke grundet en perfekt afrapportering, men fordi de stoler på os, grundet en god personlig relation.
Disse tanker og udfordringer har vi gjort os over flere overgange, hvilket førte til handling.
Den spæde start
I første omgang mundede det ud i et simpelt Excel-ark, som viste noget der minder om en almindelig rapport – dog med lidt flere informationer.
En upartisk analyse af sitets udvikling var her i fokus – senere kom konkurrentanalysen til, som et bærende element.
Herunder ses et par screendumps, fra det initiale design, lavet simpelt i Excel. Siden august 2014 er det skiftevis blevet hevet op af skuffen og lagt tilbage igen under skiftende navne og udformninger.
Med tre års overvejelser, har værktøjet naturligvis også skiftet navn flere gange. Derfor har det både heddet IBI (Internet Business Intelligence), Dantool, Morningtrack og i dag Morningscore.
… Og så var der lige de 14 dage, for små tre måneder siden, hvor værktøjet var lige ved at blive omdøbt til Lunarscore.
Herunder ses et par screendumps fra et af de tidligere stadier.
Trods de mange navnskift, og nye idéer til funktionalitet, har fundamentet i værktøjet dog hele tiden været det samme.
Vi mener at der er brug for det, og derfor er det nu omsider ved at blive til noget. Det har været en lang vej med mange timers forberedelse, og efterfølgende flere hundrede timers design og udvikling, men nu er vi endelig ved at være i mål med den første udgave.
At ramme en målgruppe lige i røven
Vi prædiker selv, at vores kunder bør gå efter deres kernekunder – ikke alle dem i yderkredsen.
Sælger du fælge, skal du ikke kaste for meget energi i at sælge sidespejle. Det kan godt være at der er ekstra penge og en god forretning i det, men breder du dit fokus for meget ud, ender du ikke på nogen front.
Hellere være verdens bedste fælgebutik – og så udvide derefter.
Men hvem er Morningscores målgruppe lige?
Vi har hele tiden haft en drøm om at ramme vores kernemålgruppe: Marketing managers, CEO’s og CMO’s.
Den klare udfordring har bare været, at disse parter tilsyneladende ikke er opmærksomme på, at de har et behov.
Derfor håber vi på, at kunne lave et værktøj med så meget data, at konsulenter bliver vilde med det.
Dette gør vi ved at gøre data nemme at præsentere for kunden, samtidig med at en ”Go Pro”-knap, gør det muligt at se stort set al data bagved. Altså dækker tool’et en stor del af funktionaliteten fra en ranktracker, et backlink tool, teknisk SEO audit samt en række andre funktionaliteter.
Vi har (Måske) løst SEO-mandens forklaringsproblem
Forhåbentlig kan Morningscore blive et tool, som – på simpel vis – kan give SEO-konsulentens kunder et simpelt overblik, og en større indsigt i det udførte SEO-arbejde.
Forhåbningen er, at Morningscore kan give dig en solid rapport i hånden, der giver en komplet status over:
- Rangeringer i Google.
- Backlink-situation og linkudvikling.
- Sitets SEO-tekniske situation.
- En vurdering af trafikkens værdi, i form af prisen i Google Adwords.
Med en skarp afrapportering i hånden, er de sidste punkter på dagsordenen for SEO-manden altså blot at:
- Virke troværdig, igennem realistiske tids-, pris- og resultatestimater.
- Informere kunden, når han/hun udfører et stykke arbejde for kunden – og gentage, hvis kunden er tungnem på online-området.
- Droppe de halve løgne. Fortæller du ikke den fulde sandhed, ender du med at have en sur kunde, som alligevel dropper dig inden længe. Indrøm dine dårlige cases, og oplev gladere kunder, der som minimum ikke taler dårligt om dig, og faktisk i mange tilfælde vender tilbage grundet din ærlighed.
Dette er i hvert fald vores erfaring.
Læs mere eller tilmeld dig gratis Morningscore her.
Rigtig god artikel om et interessant problem!
Hvis man er en dygtig SEO Specialist, bør man vel ikke have så stort et problem med at fremvise ens resultater. Jeg vil altid foretrække tools der er verdensklasse til én ting – AccuRanker, Ahrefs og DeepCrawl – fremfor færre tools der kan det hele… Men jeg er selvfølgelig heller ikke i målgruppen. 🙂
Sindssygt spændende artikel – nu er den godt nok lidt gammel, men har været inde og tjekke Morgningscore ud, og det ser sindssygt fedt ud. Som SEO mand kunne det meget godt gå hen og blive en game-changer.
Tak for deling!
Jeg har brugt Morningscore i en måneds tid nu, og jeg er VILD med det! For mig erstatter det fint diverse eksterne tools, og gamification setuppet gør det motiverende og meget mere overskueligt at arbejde med SEO.
Godt gået 🙂
Jeg havde en dag et møde med Karten fra Morningscore, som introducerede mig for hele deres system. Jeg har indtil videre udelukkende brugt værktøjer som Ahrefs og SEMRush, men er ganske imponeret over den test-periode jeg havde i Morningscore, og jeg vil helt klart begynde at anvende det snart.
Thumbs up til Morningscore teamet herfra!
Ens resultater er kun noget værd, hvis en kunde kan forstå dem. Som SEO/Online markedsførings-konsulenter kan vi tit opslugt de små detaljer pga. den faglige stolthed, men kunden kan ikke nødvendigvis se en værdi i det. Hvis Morningscore kan lette denne process, så har de helt sikkert en plads på markedet 🙂
Det handler også om at man snakker med kunden om deres forventninger til afrapportering, så man ved hvad de forventer at se, samt hvad det bliver holdt op imod.
Tak for et så godt skrevet indlæg! Det dækkede alt. Jeg vidste allerede om nogle af oplysningerne, men der var også meget, jeg lærte. Dette er bestemt indholdsværdigt dele! Jeg har bogmærket denne side, så jeg kan henvise tilbage til den. Tak igen!