Omkostningseffektiv markedsføring for webbureauer

Dagens indlæg er skrevet af Erik Holflod Jeppesen, som driver Grafikr – et datadrevet webbureau, som hjælper virksomheder med grafisk design og webdesign. Bureauet har specialiseret sig i WordPress og Shopify og består i dag af 5 mand.

Erik har bl.a. ansvaret for at markedsføre Grafikr og sørge for, at virksomheden er synlig på diverse medier. Men hvordan opnår man en top-of-mind placering hos potentielle kunder og synliggør sig på et marked, hvor konkurrencen er benhård?

Det skal vi se nærmere på nu i denne artikel, som handler om hvordan Grafikr har lavet en omkostningseffektiv markedsføring. Det handler i høj grad om branding.

Personlig branding

I den branche, som jeg er i, handler det om tillid. Et webbureau får ikke en bestemt kunde, hvis kunden ikke stoler på bureauet. Derudover handler det også meget om likeability; Alt andet lige, er det er altid nemmere at sælge til personer, som du kender og som kan lide dig.

Du skal længere ud end hvad dit personlige netværk rækker til og det kan du bl.a. komme ved at producere indhold af høj kvalitet til nettet, hvor bl.a. interessen for videoer er steget eksplosivt de seneste par år.

Video, lyd eller noget helt tredje?

Hvis du vil i gang med at bygge et personligt brand, så anbefaler jeg, at du kommer igang med enten en podcast eller en Youtube-kanal og selvfølgelig en personlig tilhørende Facebookside. Her kan du opbygge en persona og folk vil med tiden, hvis du kontinuerligt udgiver content, føle, at de kender dig.

Men hvad er dit mål? Skal du have massere af følgere og producere content inden for forskellige emner? Eller skal du fokusere på niche og kvalitet, fremfor kvantitet?

Find ud af, hvad der giver mest mening for dig og din branche. Stod det til mig, ville jeg hellere have et mindre reach og færre følgere/seere, men en højere gennemsnitlig interaktion – altså niche og høj kvalitet.

Sådan arbejder vi med personlig branding

Hos Grafikr har vi altid været meget personlige i vores markedsføring. Jeg føler, det er vigtigt, at alle kan se, hvem der sidder bag skærmen. Vi oplever et bedre resultatet på bl.a. Instagram og Facebook, når vi lægger ansigt på vores annoncer og opslag.

Personlig branding tager tid

Alt afhængig af hvor aktiv (og dygtig) du er, så tager det i hvert fald et års tid at opbygge et personligt brand.For at styrke kendskabsgraden til vores personlige brands, og dermed også Grafikr, har vi bl.a.

– Deltaget i relevante netværksarrangementer (Seedster 2.0)
– Holdt foredrag over det mest af landet (Iværksætterturen)
– Vi er aktive på relevante fora
– Vi deler ud af vores viden og gæsteblogger
– Udgiver videoer i ny og næ.

Automation

Nu når vi har været inde på den humane del af vores markedsføring, skal vi kigge på den lidt mere tekniske del.

Man kan automatisere meget inden for online marketing, hvor vi har valgt, indtil videre, kun at automatisere vores nyhedsbreve.

Hvad betyder e-mail marketing automation?

Kort fortalt, så har jeg skrevet en række e-mails, som bliver sendt ud i en bestemt rækkefølge til vores e-mail liste. Disse e-mails er skrevet på én dag og kører nu bare på “autopilot”. Du kan sætte forskellige kriterier op, så alt afhængigt af modtagerens handlinger kan vedkommende modtage x-mail.

Disse mails har alle sammen et personligt præg og fortæller historier fra den virkelige verden og jeg står som afsender på hver e-mail.

Ved at bruge forskellige tags, er disse mails også personliggjort. Et eksempel kan være ved at anvende modtagerens fornavn i emnelinjen, hvilket kan have en positiv effekt på din åbningsrate.

Hele vores e-mail flow er sat op i Mailchimp, hvilket vi giver under 100 kr. for om måneden.

Gode tips til opbygning af din e-mail

Da vi arbejder rigtig meget med grafisk design, så har vi selvfølgelig sørget for, at der er en rød tråd i alle vores e-mails og det grafiske aspekt er i orden. Her får du nogle tips og tricks, som vi bruger i vores serie af e-mails:

– Vi har gjort dem personlige (Indsæt tags, men byg også din egen persona op, så modtagerne har et forhold til afsenderen. Præsenter dig selv i én af de allerførste mails)

– Har du ét vigtigt budskab? Så skriv det til sidst med “Ps….”. Mange åbner en mail og scroller hurtigt ned til bunden.

– Sense of urgency virker hver gang. Kører du en tidsbegrænset kampagne, kan du indsætte en countdown, som tæller ned til et bestemt tidspunkt.

– Vær kort og præcis. Undlad de lange tekster til dine blogindlæg.

– Anvend billeder og grafik.

– Undgå sjuske- og stavefejl.

Det tager lidt tid at bygge op, men så snart du har skrevet din serie med e-mails og sat det op i f.eks. Mailchimp, så kører det hele automatisk. Senere kan du analysere data og justere.


Instagram og Facebook

Du kender allerede disse to medier og du bruger dem garanteret også. Som webbureau kan det være svært at producere interessant indhold til sine læsere, men her kan du se, hvordan vi har gjort.

Instagram

Her fortsætter vi den personlige markedsføring og giver et lille indblik i stemningen på vores kontor og hverdag.

Primo februar 2017 en 3-ugers periode lavede vi et projekt med “Instagram-takeover”, hvor man kunne følge ansatte i bureauet i en hel uge, hvor man fik et dybere indblik i vores hverdag.

Over den periode fordoblede vi antallet af følgere og generelt var der stor interesse omkring forløbet.

Det gik ud på, at man f.eks. fulgte mig i en uge, hvor jeg postede 2-3 billeder om dagen fra min vinkel. Det gav et personligt præg til vores profil og man kom tættere på menneskerne bag.

I dag laver vi løbende “Instagram stories”, som giver en “her og nu”-stemning fra kontoret samt normale opslag.

Sådan får du følgere på Instagram

Hvad er en god Instagram profil værd, hvis der ikke er nogle, som ser den? Vi er ikke interesseret i ghost followers, men derimod vores målgruppe og potentielle kunder. Hvordan skal de finde dig?

Du kan gribe det an på flere måder: Du kan vælge den lidt “aggressive” måde, som går ud på følgende:

– Find en influencer indenfor dit område. Lad os tage f.eks. Martin Thorborg, som mange kender.

– Find ét af hans billeder og klik på “ xxx synes godt om” for at se personerne, som liker det givne billede.

– Vi går ud fra, at disse personer har en interesse i iværksætteri og kan derfor potentielt være selvstændige. Derfor er de i vores målgruppe (B2B).

– Følg nu alle disse personer og like relevante opslag, som de har lagt ud.

Uden at det kommer til at virke for creeper-agtigt, så er det en god måde at gøre sig selv synlig. Hvis du har en interessant profil, så er der en god sandsynlighed for at de følger dig tilbage.

Herfra er dit mål at lave en content upgrade, hvor du kan få dem til at besøge din hjemmeside, ramme dem med retargeting, få dem til at signe up til dit nyhedsbrev etc.

Den anden metode er at finde attraktive hashtags indenfor dit område, så dine billeder kan blive opdaget. Her kan jeg anbefale et tool som Websta, hvor man kan finde volumen for de enkelte hashtags.

Facebook

I skrivende stund har vi vi ≈ 800 følgere på vores Facebook side og tallet stiger løbende. Vores opslag når næsten altid ud til det dobbelte i organisk reach, altså uden vi bruger annoncekroner.

Igen viser vi menneskerne bag virksomheden, deler ud af vores viden og viser tidligere udført arbejde.

Vi er aktive og viser, at vi er til stede. Vores mål er at være synlige og vise, hvad vi kan. Ikke at sælge… Vi kunne aldrig finde på at køre “tilbud” eller sælge – faktisk ringer vi ikke ud til potentielle kunder.

Vi arbejder udelukkende med inbound sales – altså interesserede kunder, som kontakter os. Og måden vi får dem til at kontakte os på, er at være synlige på alle medier og levere gode resultater, så vi bliver anbefalet.

Vores gyldne målgrupper til Facebookannoncering

Vi brug ikke mange annoncekroner og fokuserer pt. mest på organiske opslag, men når vi gør, så arbejder vi med disse målgrupper:

– Retargeting (tidligere besøgende)
– E-maillister
– Alle som har interageret med vores Facebookside eller -opslag.
– Look-a-like målgrupper

– Advanceret retargeting: Vi har en underside, som handler om Shopify og hvor de fleste besøg kommer fra Googles søgeresultater. Herefter, når de forlader siden uden at kontakte os, vil vi selvfølgelig gerne fange dem igen. Så vi laver (selvfølgelig) en annonce på Facebook, som omhandler Shopify, hvor man kan indhente et tilbud.

På den måde, gør vi os hele tiden synlige.


Key takeaways

– Opbyg en persona omkring dig selv og et personligt brand.

– Folk er mere tilbøjelig til at handle med personer, som de kan lide og kender. Eller føler, de kender.

– Automatiser de processer, som giver mening for dig at automatisere.

– Vær aktiv på de sociale medier og udgiv kvalitets indhold.

– Udforsk mulighederne med Facebook annoncering.

Comments

  1. Det lyder som nogle rigtig spændende løsninger

  2. Tak for et brugbart og meget spændende indlæg. Jeg går selv og leger med tanken om at starte eget marketing bureau op snart, og det der holder mig tilbage er helt sikker barriereren for at kunne få fat på faste kunder. Det har den her guide helt sikkert givet mig nogle tips til at klare!
    Anders

Speak Your Mind

*