Hold selv styr på dit regnskab med et online regnskabsprogram

Som selvstændig eller nystartet virksomhed følger der en række krav til, hvordan bogføring og udarbejdelse af regnskab skal foregå. Mange virksomhedsdrivende løber muren mod panden ved denne økonomiske post, fordi de tror, at deres evner ikke rækker til det. En antagelse de foretager på forhånd, uden at have sat sig ind i det.

Hvad de fleste måske ikke ved er, at der skudt en masse online regnskabsprogrammer op gennem de sidste 5 år. Og ved hjælp af disse økonomisystemer kan selvstændige og startups faktisk klare næsten al deres bogføring og regnskab selv. Den ellers kedelige post kan dermed blive til en nem arbejdsopgave, som man hurtigt kan få afviklet og i stedet at koncentrere sig om de sjove opgaver. For dem som alligevel vil slippe for det sidste rugbrødsarbejde er der altid bogfoering.dk til at overtage den sidste del. Vi er jo trods alt tilhængere af outsourcing.

Hvad er et online regnskabsprogram?

Et online regnskabsprogram hjælper virksomheder med at holde styr på deres økonomi, dvs. al bogføring og regnskab. Det foregår sådan, at man tegner et abonnement hos et bestemt regnskabsprogram, som typisk betales for månedligt. At anvende sådan et økonomisystem er især at foretrække for lidt mindre virksomheder, hvor der ofte ikke er råd til at ansætte en bogholder. Store virksomheder kan dog også sagtens benytte sig af dem.

Fordelen ved de online regnskabsprogrammer er, at de ofte er meget brugervenlige og dermed lette at anvende. Selv den mest talforvirrede kan få gavn af programmerne. Samtidig kan det spare den selvstændige eller virksomheden for meget tid, hvis alternativet er, at man selv skal sidde og baske med bogholderiet på egen hånd.

Da økonomisystemerne virkelig har oplevet et boom de sidste 5 år, så findes der i dag flere forskellige programmer på markedet. Men det kan være svært at finde ud af, hvilket program, man vil tegne abonnement med. De kan nemlig alle sammen noget forskelligt, og der er fordele og ulemper ved dem alle.

Herunder følger derfor en guide til forskellige online regnskabsprogrammer, så du kan blive klogere på, hvilket et du skal vælge.

Dinero

Dinero er et gratis regnskabsprogram, som er nemt at komme i gang med. Programmet indeholder flere funktioner. Dinero holder fx styr på dine bilag og gør det nemt at lave fakturaer. De har også udviklet en app, som du kan tage billeder af dine kvitteringer med, hvorefter kvitteringerne automatisk bliver gemt i skyen. Og så har de lavet funktionen Dinero Crowd, som er verdens første automatiske kontohjælp. Her skal du skrive, hvad du har købt, og så vælger Dinero Crowd, hvilken konto bilaget skal placeres på. 

Kunderne virker generelt tilfredse med Dinero, og der er da også flere fordele ved programmet. For det første er Dinero gratis, hvorfor det især er anbefale for de fleste startups, selvstændige og små virksomheder, som ikke kræver avancerede programsystemer. En anden fordel ved Dinero er nemlig, at deres funktioner er basale og enkle at gå til, og de fleste vil opleve at kunne finde ud af det. En tredje god ting ved Dinero er, at de har lange åbningstider i chatten. Fra kl. 9-22, 365 dage om året, kan du skrive ind til dem og spørge om hjælp.

En ulempe ved Dinero er, at vil man lidt mere med programmet, koster det penge. De har en pakke, som hedder Dinero Pro, hvor virksomheder med behov kan få adgang til flere muligheder og funktioner. Det koster 165 kr./md.

Som du kan læse på siden om tools benytter jeg selv Dinero Pro i det daglige.

Billy

Billy minder på mange måder om Dinero ved at være nemt gå til for folk, som ikke besidder stillingen som bogholder. Deres hjemmesider er meget overskuelige, og du kan hurtigt få et klart overblik over dine regnskaber. Derudover har Billy også mere end 60 integrationer til andre programmer, hvilket betyder, at hvis du bruger du nogle af de 60 programmer i din virksomhed, det kan fx være dit lønsystem eller webshop, så automatiserer Billy din bogføring derfra.

Den overordnede fordel ved Billy er, at det er et overskueligt og simpelt regnskabsprogram henvendt til alle niveauer. Derudover er de nemme at få kontakt til, hvor man enten kan skrive til dem i chatten eller ringe på deres telefon i hverdage mellem 09-17 og weekender mellem 11-15.

Til gengæld er Billys gratis version ikke særlig brugbar for de fleste virksomheder, da det ikke giver adgang til de nødvendige funktioner. Derfor må de fleste regne med at skulle opgradere til deres premium version, som kan fås gratis de første 30 dage, hvorefter du skal betale 145 kr./md.

Uniconta

Uniconta er et økonomisystem lavet af den danske erhvervsleder Erik Damgaard. Her er der mulighed for at holde styr på bogholderi, ordre- og lagerstyring, logistik, CRM og projekter. Deres økonomisystem er designet således, at det hurtigt kan tilpasse sig de enkelte virksomheder ved hjælp af Uniconta Plugin og API-systemer.

En fordel ved Uniconta er, at deres partnere tilbyder tillægs- og integrationsløsninger. Uniconta har altså ikke udviklet en standard økonomiløsning, men lader i steder deres partnere om at tilbyde løsninger omkring Uniconta, som er henvendt mod bestemte brancher, funktionsområder eller specialløsninger. Ved brug af det her program har du altså mulighed for at vælge en specifik løsning, som opfylder dine individuelle behov.

Uniconta er nok mere henvendt til større virksomheder, som har behov for flere funktioner, som gerne er skræddersyet deres systemer. For små eller enkeltmandsvirksomheder kan Uniconta derfor godt virke som noget af en mundfuld med dets til tider komplicerede systemer.

Priserne ligger også i den lidt højere ende, og der kommer mange tillæg oveni med mindre man vælger den dyreste løsning til 299 kr./md, hvor man stadigvæk skal betale for server-login, ekstra regnskaber og ekstra brugere.

E-conomic

E-conomic er et af de mere avancerede regnskabsprogrammer. Programmet indeholder mange muligheder og anbefales af revisorer og bogholdere. Det er muligt at flytte dine regnskabsdata gratis over til E-conomic, så du ikke skal starte på ny. Derudover indeholder programmet 40 forskellige funktioner, så du kan holdes fuldstændig opdateret på dit regnskab.

E-conomic promoverer sig selv som et program, der passer til alle virksomheder. Derfor kan man vælge forskellige pakker hos dem. Henholdsvis start-up til 99 kr./md, small business til 169 kr./md og professional til 349 kr./md. Det er et stort plus, at der bliver taget hensyn i priser i forhold til, hvad virksomhederne har behov for. Derudover er det et af de regnskabsprogrammer, som kan mest, og hvis du er dygtig, kan du få meget ud af det.

Nogle vil dog nok mene, at E-conomic er et niveau for svært. Her er der fx ikke hjælp at hente i forhold til fagudtryk, og selvstændige eller små virksomheder kan godt føle sig overrumplet. Deres support er også dem, som har åbent i mindst tid. Det er dog muligt at få kontakt til dem alle dage, du skal bare være bevidst om, at det skal gøres inden for et bestemt tidsrum.

Dynaccount

Dynaccount er også et funktionelt økonomisystem med flere forskellige funktioner. Hos Dynaccount gør meget ud af, at deres visuelle udtryk er i orden. De mener, at farver er den mest simple måde at lave associationer på, hvorfor folk, som har svært ved at tyde fagudtryk, kan tyde det på farverne i stedet for.

Dynaccount indeholder alle de nødvendige funktioner, som man har brug for, for at holde styr på sit regnskab. Derudover kan det være et plus for mange, at de gør det nemmere at læse ens regnskab ved hjælp af farvekoder. Du kan vælge en light-version, som er gratis, hvilket er et godt alternativ for små virksomheder, men du kan også købe en pro-version til 133 kr./md. Først får du dog en prøveperiode, som svinger fra 2-4 måneder alt efter, hvilket tilbud, der gælder.

Dynaccount skiller sig ikke så meget ud fra resten af regnskabsprogrammerne. Den har dog den ulempe, at den mangler nogle af de samme funktioner, som de andre programmer, fx har den ikke en app, så du kan ændre og holde styr på dit regnskab, når du har lyst. De har heller ikke nogen chatsupport, men du kan sende en mail eller blive ringet op.

Comments

  1. Hvis man har få transaktioner, og er lidt excel-ferm, kan det være billigere bare at sætte det op i excel. Det koster kun 189 i engansgudgift hvis man henter en skabelon på excelregnskab.dk

  2. Jeg har selv brugt Billy i mange år, fra da de startede op til i dag.
    Der er sket en meget positiv udvikling hos dem.
    Og med konkurrenter som dinero og E-conomic, gør det at de alle strammer sig godt an for at tilbyde det bedste produkt.

  3. Jeg har personligt brugt Dinero siden jeg startede op, men synes der er nogle punkter, hvor de halter lidt bagefter. Overvejer at gå over til E-conomic, men holder mig lidt tilbage på grund af prisen.

  4. 1000 tak for endnu et godt oplæg.
    Jeg har virkelig suget til mig af dine tips og gode råd

Speak Your Mind

*